عدس درویش

عدس سرشار از پروتئین است و منبع پروتئینی ارزان‌قیمتی محسوب می‌شود. همچنین حاوی اسیدهای آمینه‌ای مانند ایزولئوسین و لیزین است. عدس‌ ریزمغذی‌هایی مانند انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز دارد.

بیشتر در کشورهای آسیایی، به‌ویژه هند، از عدس استفاده می‌شود. هند بیشترین تعداد افراد گیاه‌خوار را دارد و عدس به‌دلیل پروتئین فراوانش، جایگزین مناسبی برای گوشت است.

عدس درویش در بسته‌بندی سلفونی و به‌شکل کاملا بهداشتی عرضه شده تا دیگر درگیر پاک کردن دانه‌های ریز عدس نباشید. حبوبات یا دانه‌ی گیاهان باید در سبد غذایی هر خانواده‌ای باشد و در سفره‌های ایرانی هم جایگاه ویژه‌‌ی خود را دارد.

عدس به خانواده‌ی حبوبات تعلق دارد. این دانه معمولا به صورت دو بخش جدا درون یک پوسته قرار گرفته است.. عدس یکی از قدیمی‌ترین منابع غذایی شناخته‌شده است که بیش از ۹۰۰۰ سال قدمت دارد.

عدس را می‌توان با پوست و یا بدون پوست مصرف کرد.. پوست عدس حاوی مقادیر زیادی فیبر رژیمی است که پس از گذراندن فرایند جداسازی پوست به‌وسیله‌ی دستگاه‌ها، این بخش مغذی کاملا از بین می‌رود.

از انواع عدس‌های محبوب و رایج می‌توان به عدس سیاه، قرمز، قهوه‌ای، ماش، لپه، دال عدس، عدس ماکاچیادو و عدس سبز فرانسوی اشاره کرد.

از مهمترین خواص و مزایای عدس درویش موارد زیر می باشد ؛

۱ ـ کاهش کلسترول خون:

عدس حاوی فیبر محلول است که می تواند کلسترول خون را کاهش دهد.  LDL یا همان کلسترول بد عامل اصلی سفت شدن دیواره ی رگ ها است. برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن، به جای استفاده از گوشت که ممکن است باعث افزایش سطح کلسترول خون شود، بهتر است عدس مصرف کنید.

۲ ـ عدس برای حفظ میزان طبیعی قند خون :

مصرف خوراکی هایی با شاخص گلوکز پایین می تواند سطح قند خون را در حالت سالم حفظ کند. شاخص گلوکز عدس پایین است (کم تر از 55) و می تواند سطح قند خون را کاهش دهد.

۳ ـ عدس برای جلوگیری از ابتلا به دیابت :

عدس حاوی فیبر است که می تواند سرعت جذب قند را در خون کاهش دهد. از این رو، می توان عدس را یک اَبَر خوراکی لقب داد که می تواند از هایپرگلیسمی و ایجاد دیابت جلوگیری و پیشگیری کند.

۴ ـ بهبود هضم با عدس :

عدس سرشار از فیبر رژیمی است که برای حفظ سلامت دستگاه گوارش و دفع مواد زائد از آن بسیار مهم است. فیبر موجود در عدس ، می تواند حرکت غذاها را در مجاری گوارشی بهبود ببخشد و عمل جذب مواد مغذی را نیز آسان تر کند.

۵ ـ عدس برای جلوگیری از کم خونی:

بدن انسان برای تولید گلبول های قرمز جدید در خون و حفظ روند طبیعی انتقال اکسیژن ، به آهن نیاز دارد. عدس منبع غنی از آهن است که می تواند به حفظ سلامت گلبول های قرمز خون و پیشگیری از کم خونی کمک کند.

 

سبزی قلیه ماهی درویش
شنبلیله خشک درویش
فهرست