لپه درویش

لپه یا دال به دانه‌های جدا شده، پوست کنده و خشک شده حبوبات گفته می‌شود. نخود از گروه گیاهان دو لپه‌ای است که بیشترین نوع لپه مصرفی در ایران است. برای تهیه لپه هر یک از دانه حبوبات، پس از جداسازی از غلاف‌هایشان در آب خیسانده می‌شوند تا پوستشان برداشته شود. بعد از برداشت پوست دانه ها با فشار‌های مکانیکی به دو نیم تقسیم می‌شوند و سپس خشک می‌شوند.

لپه در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این رو همواره یکی از پرمصرف‌ترین انواع حبوبات است.

لپه یکی از مهم‌ترین مواد برای تهیه خورش قیمه است اما بهداشتی بودن و تمیز کردن آن اهمیت فراوانی دارد. به همین دلیل ما آن را در بسته‌بندی‌های کاملا بهداشتی تولید و با نام تجاری درویش به بازار عرضه می نماییم .

لپه در بین سایر حبوبات از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت باشد. لپه علاوه بر پروتئین، حاوی نشاسته هم هست. بدین ترتیب هم پروتئین بدن و هم انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. جالب است بدانید که لپه از منابع گیاهی کلسیم نیز هست به طوری که با خوردن ۱۰۰ گرم از آن حداقل ۶۰ میلی‌گرم کلسیم تامین می‌شود، البته این مقدار جذب پایین‌تری دارد، اما برای آن‌هایی که لبنیات نمی‌خورند یک عادت غذایی مناسب تلقی می‌شود.

خواص لپه درویش 

۱ ـ لپه برای کنترل فشار خون :

پتاسیم مواد معدنی اصلی است که در لپه یافت می شود و به عنوان گشاد کننده رگها عمل می کند و گرفتگی و فشار خون را کاهش می دهد .

۲ ـ لپه برای جلوگیری از کم خونی :

مقادیر زیادی اسید فولیک در لپه قرار دارد کمبود اسید فولیک به شدت به کم خونی و نقص های ویژه لوله عصبی در کودکان متولد نشده مرتبط است کم خونی مساله رایج است یک فنجان لپه هر روز بیش از 100 درصد مصرف مفید این ویتامین اصلی را تامین می کند.

۳ ـ لپه برای کمک به سیستم ایمنی :

ویتامین C  موجود در لپه می تواند تولید گلبول های سفید خون را تحریک کند و به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل کند در نتیجه سلامت کلی و ایمنی بدن را بهبود می بخشد.

 ۴ ـ  لپه برای کاهش سطح کلسترول:

لپه منبع خوبی از فیبر محلول هستند. در حقیقت، مصرف یک فنجان لپه در رژیم غذایی روزانه می تواند حدود 65 درصد از مقدار توصیه شده از فیبر را در رژیم غذایی تامین کند.فیبر در کاهش سطح کلسترول (در کل کلسترول و کلسترول کم)مفید است..

۵ ـ لپه برای تنظیم سطح قند خون:

علاوه بر کاهش سطح کلسترول، مقدار فیبر بالا در لپه به تنظیم سطح قند خون کمک می کند فیبر محلول در غذای کم گلیسمیک میزان جذب قند را کاهش می دهد و در نتیجه به انتشار تدریجی گلوکز و افزایش قند خون کمک می کند. با این حال، انرژی کافی را تامین می کند. بنابراین برای افرادی که دیابت دارند خوب است.

 

 

ماش درویش
گشنیز خشک درویش
فهرست